ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Εις αυτό το blog, η διαδοχή των αναρτήσεων είναι εκ της παλαιοτέρας προς την πρόσφατη (αντιστρόφως του συνήθους), ώστε, το αφήγημα, να διαβάζεται σαν βιβλίο. Εννοείται ότι, διά να εμφανισθούν τα επόμενα κεφάλαια, θα πρέπει να “κλικάρετε” το «Older Posts».
ΛΟΙΠΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΚΤΛ...
μπορείτε να δείτε “κλικάροντας” εδώ.

2. Καθηγητής μαθηματικών με έφεσιν προς την ξυλουργικήν τέχνην.
[Μέρος Ι, Κεφ. 2]

Μετάβαση εις τα σχόλια:
Αρχικό...
Τελικό...

3. Η λιτότητα της γεωμετρίας.

Δεν ήταν, ο καθηγητής μου, που με προέτρεψε να εγκαταλείψω το σχολείο. Αυτό, το έπραξε ο πατέρας μου – εμμέσως πλην σαφώς – όταν απεβίωσε.
Εγκαταλείψας το σχολείο (πλην, όχι και την μάθηση), ελύπησα, τόσο τον μαθηματικό, όσο και τον φιλόλογο ο οποίος μου έλεγε να ασχοληθώ με το “γράψιμο”... Περισσότερο, ελύπησα τον εαυτό μου, που έμεινα ημιμαθής τόσο εις τα μαθηματικά όσο και εις τα ελληνικά και, ουδόλως με παρηγορεί το γεγονός ότι, πολλοί εξ εκείνων που δεν το εγκατέλειψαν, είναι αμαθέστεροι εμού.
Εν τούτοις, διαθέτων ολίγα μαθηματικά εφόδια αναγκάζομαι να τα αξιοποιώ καλλίτερα, πράγμα που αναπτύσσει την νοημοσύνη μου. Αυτό, άλλωστε, διδάσκουν και τα ίδια τα μαθηματικά αφού, μία από τις βασικές τους αρχές, είναι η παραγωγή όσο το δυνατόν περισσοτέ-ρων πραγμάτων, διά της χρήσεως όσο το δυνατόν ολιγοτέρων εφοδίων και μέσων:
Εις την γεωμετρία, αυτά τα μέσα είναι, μόνον, τα δύο γνωστά όργανα, ο κανών, ο διαβήτης και ...λίγα αιτήματα – πέντε, όλα κι΄ όλα (συμφώνως προς τον Ευκλείδη), εκ των οποίων, τα τρία πρώτα εξασφαλίζουν την χρήση των δύο οργάνων. Και πας αληθεπώνυμος μαθηματικός, θεωρεί τιμήν του να γνωρίζει την επίλυση ορισμένων γεωμετρικών προβλημάτων, άνευ της χρήσεως όλων αυτών των οργάνων: Π.χ., να γνωρίζει να κατασκευάζει το μέσον, Μ, ενός τμήματος ευθείας, ΑΒ, μόνον διά της χρήσεως του κανόνος και του μεταφορέως, ο οποίος είναι ένας “διαβήτης” ...μειωμένων δυνατοτήτων”, ήτοι, άνευ γραφίδος: Πρόκειται περί του γνωστού “κουμπάσου” των τεχνιτών”.
Από θεωρητικής απόψεως η εν λόγω κατασκευή του μέσου επιτυγχάνεται άνευ χρήσεως του 3ου ευκλειδείου αιτήματος, το οποίο εξασφαλίζει την “γραφήν” του κύκλου:
«Παντί κέντρω και διαστήματι κύκλον γράφεσθαι.»
Αξίζει τον κόπο να δούμε και να συγκρίνουμε τις δύο μεθόδους της εν λόγω κατασκευής:



19η εικών:
Κατασκευή του μέσου του ΑΒ διά κανόνος και διαβήτου.
Κατασκευαστικά “Βήματα”(παραλείπονται οι αποδείξεις):
1ον: Κατασκευάζεται ο κύκλος (Α, ΑΒ) και ο κύκλος (Β, ΒΑ)
(κέντρου Α, ακτίνος ΑΒ και κέντρου Β, ακτίνος ΒΑ, αντιστοίχως).
Οι κύκλοι (Α, ΑΒ) και (Β, ΒΑ) τέμνονται εις τα σημεία Κ και Λ.
2ον: Κατασκευάζεται η ευθεία ΚΛ (μεσοκάθετος του ΑΒ)
η οποία τέμνει την ΑΒ εις το σημείο Μ.
Το Μ είναι το μέσον του ΑΒ.


20η εικών:
Κατασκευή του μέσου του ΑΒ διά κανόνος και μεταφορέως.
Κατασκευαστικά “Βήματα”:
1ον: Κατασκευάζεται διά του Α τυχούσα ευθεία (ε).
2ον: Επί της (ε) ορίζονται (διά του μεταφορέως)
τα διαδοχικά και ίσα τμήματα ΑΑ1, Α1Α2 και Α2Α3.
3ον: Επί της ΒΑ3 ορίζεται (διά του μεταφορέως)
το σημείο Γ, συμμετρικό του Β ως προς το Α3.
4ον: Κατασκευάζεται η ευθεία ΓΑ2, η οποία τέμνει την ΑΒ εις το Μ.
Το Μ είναι το μέσον του ΑΒ.
Υπόδειξη: Η ΓΜ είναι διάμεσος του τριγώνου ΑΒΓ.

«Μα», λέγουν πολλοί μαθηματικοί, «αφού τον έχουμε – που τον έχουμε – τον διαβήτη... γιατί να μη τον χρησιμοποιήσουμε;»
Το αυτό, δυστυχώς, μου είχε πει (πάνε χρόνια, από τότε) και κάποιος συνάδελφος, μετέπειτα δε και φίλος. Και συνέχισε:
«Μήπως, μας έχει σπάσει, ο διαβήτης ή, μήπως, δεν μπορεί, να “δουλέψει” γιατί τα σημεία Α και Β είναι ...μέσα σε ένα δάσος; Και μη μου πεις ότι, μεταξύ αυτών, υπάρχει και μιά λιμνούλα, δηλαδή, δεν μπορεί να “δουλέψει” ούτε η μετροταινία.»
Απήντησα ως εξής:
«Πρώτον, παρόμοιες αιτίες ή, “σενάρια”, ουδόλως είναι απίθα-να. Δεύτερον, όποιος θέλει να δουλέψει το μυαλό του, δεν χρειάζεται έξωθεν πιέσεις ή, ιστορίες – να “μπαίνει” μέσα, σαν τα μικρά παιδιά.»
Αντιπαρήλθε το δεύτερο και απήντησε εις το ...“εύκολο”:
«Καλά τα είπες «σενάρια»... δηλαδή, πράγματα φανταστικά: Όχι, πρακτικά,... που να συμβαίνουν...»
«Όποιος συνηθίζει να επιλύει φανταστικά προβλήματα ετοιμάζεται και διά τα πραγματικά... ή, τα “πρακτικά”.»
Ενεθυμήθην δε και κάτι το οποίο του ανέφερα:
«Άλλωστε, όπως έλεγε και ο καθηγητής μου, τα φανταστικά πράγματα είναι τα πιο πραγματικά... Διότι μόνον κάτι το πραγματικό μπορείς να το αναπαραστήσεις επακριβώς με την φαντασία σου...»
(Αυτός, μπορούσε να υπαγορεύει τις ασκήσεις της γεωμετρίας και τις λύσεις τους χωρίς, καν, να έχει κατασκευάσει το σχήμα.)
Συνέχισα:
«Τα “φανταστικά” προβλήματα που επιλύονται με λιγότερα μέσα (όργανα, εργαλεία κτλ), σε εξοπλίζουν με δυνατότητες ή, δεξιότητες επίλυσης και για τα παρόμοια, “πρακτικά”.»
Ο συνάδελφος με ειρωνεύτηκε:
«Άλλο πράγμα, να λύνω φανταστικά προβλήματα και άλλο, να φαντάζομαι... χμμμ... λόγου χάρη... το πως θα καρφώσω ...μία πρόκα, χωρίς σφυρί. Και αν κάποτε μου συμβεί κάποιο, τέτοιο “πρόβλημα”,... ε,... θα το δούμε επί τόπου
Αυτό, το: «θα το δούμε επί τόπου», ήταν η αγαπημένη του έκφραση... Πάντως, όταν άκουσε το “πρόβλημα”, εκφωνημένο από τον ίδιο του τον εαυτό, του εφάνη λιγότερο παράδοξο από ό,τι προτού να το εκφωνήσει. Εγώ δε, «επί τόπου», πήρα μία πρόκα και την κάρφωσα κτυπώντας την με τον πάτο ενός μπουκαλιού της μπύρας, που ήταν παρέκει.
...
Προτού παρέλθει ένας μήνας από τότε, συνέβη κάποιο επεισόδιο από αυτά που μας κάμνουν να λέμε ότι, τα “σενάρια της ζωής” είναι πιο “ευφάνταστα” από τα φανταστικά:
Το επεισόδιο αυτό (βλέπε επόμενο κεφάλαιο), υποχρεώθηκα να το υπομνήσω εις τον ίδιο φίλο και συνάδελφο (βιοτέχνη, τώρα), πριν από μερικές εβδομάδες. Αιτία, ήτο ο τρόπος δια του οποίου με ειρωνεύτηκε σχετικώς προς το θέμα που εξετάζω αυτό το διάσημα, ήτοι, το ενδεχόμενο μέτρησης του ύψους της Πυραμίδος του Χέοπος, άνευ της χρήσεως της σκιάς της. Το χειρότερο ήταν η αδιαφορία του:
Ο φίλος, αρχικώς, κατά την συνήθειά του, “σκάρωσε” ένα σενάριο, (δήθεν) υποστηρικτικό αυτού του ενδεχομένου:
«Ο Θαλής» είπε, «αφήχθη εις την Γκίζα... τα μεσάνυχτα. Την δε επομένη, πρωΐ-πρωΐ, “πέταξε” προς Μίλητο.
Πού να βρει σκιά... “εν τω μέσω της νυκτός”;»
«Φίλε, μην χλευάζεις διότι ενδέχεται να μην ευρίσκει σκιά ούτε και “εν τω μέσω της ημέρας”...:»
Του έδειξα ένα σχήμα που έβγαλα από την τσέπη μου:



21η εικών:
Εάν ο ήλιος ευρίσκεται εις το εσωτερικό της γωνίας που είναι η κατά κορυφήν
της τετραέδρου γωνίας της πυραμίδος, τότε, δεν υπάρχει ορατή σκιά.

Ο άλλος το εκοίταξε αδιάφορα και φευγαλέα και είπε:
«Ο ήλιος είναι πολύ πιο μακριά από την τετράεδρη γωνία που έφτιαξες.»
«Χμμμ... Μάλλον, η τετράεδρος γωνία, επεκτείνεται πολύ πέραν αυτής που βλέπεις... και – εννοείται – πολύ πέραν του ηλίου που δεν βλέπεις...»
Εξακολούθησε να μη δίδει σημασία... Οπότε, του είπα εκείνα που ενόμισα ως “πρέποντα” (δεδομένης και της, ήδη, πολύωρης και, σχεδόν, άπραγης παραμονής μας εντός της ταβέρνας):
«Βρε, εάν, εσύ, μπορούσες να εκτιμήσεις την δυνατότητα μέτρησης του ύψους της πυραμίδος άνευ χρήσεως της σκιάς της, θα είχες εκτιμήσει και την δυνατότητα κατασκευής του μέσου ενός τμήματος ευθείας άνευ της χρήσεως του διαβήτου... Χμμμ... Όταν όμως θελήσαμε να μετρήσουμε τον ...καταπλακωμένο κύκλο («άνευ της χρήσεως του διαβήτου»), υποχρεώθηκες (δυστυχώς, μάλλον, προσωρινώς) να αλλάξεις στάση... –Μήπως το έχεις λησμονήσει;»
«Και να θέλω να το ξεχάσω, μπορώ; –Αφού, κάθε φορά, μου το “κοπανάς”...: Είπαμε: Εσύ, είσαι ...τόσο έξυπνος που όχι μονάχα “δια-βάζεις βουλωμένο γράμμα” αλλά και “μετράς πλακωμένο κύκλο”.»
«Δεν είμαι «έξυπνος»... Απλώς, σπουδάζω την γεωμετρίαν.»
«Εμένα, δηλαδή, δεν με ενδιαφέρει;»
Εσύ, ενδιαφέρεσαι ...σαν προικοθήρας...
Την επομένη στιγμή του είχα φτιάξει ένα ομοιοκατάληκτο (μιμούμενος, εις στιχουργίαν, τον καθηγητή μου):
«Η γεωμετρία...:
Είναι ωραία,
πάντοτε νέα,
πλουσία – με τσουβάλια λίρες
αλλά,
σιχαίνεται τους προικοθήρες.»


        

        

2 comments:

  1. Στις εικόνες υπ. αρ. 7 και 8 δεν φαίνεται η τραμπάλα ούτε η κοιλιά που γράφεις οτι κάνουν τα καδρόνια.
    Σου έχει ξεφύγει ένα "και" στην πρόταση:Εάν σε δύο ευθείες πέσει μία άλλη και κάνει τις εντός και και επί τα μέρη γωνίες α και β......
    Ως προς το σημείο που γράφεις για το 5ο αίτημα του Ευκλείδη και το "ισοδύναμό" του αξίωμα , στην εικόνα 12, νομίζω ότι η ακριβής διατύπωση πρέπει να είναι " .... η (ε) είναι η μόνη ευθεία που διέρχεται απο το σημείο Μ στην οποία συμβαίνει αυτό (δηλαδή είναι παράλληλη της (δ)". Αλλά αν διατύπωθεί έτσι οπως λεώ , δεν καταλαβαίνω γιατί είναι δύσκολο να το δεχτεί κάποιος.Εμένα μου φαίνεται σωστό.
    Γενικά το θέμα ισως χρειάζεται λίγο περισσότερη ανάλυση και ειδικά η φράση: "Διότι, έχει μεγάλη σημασία το τι αιτείσαι από τον άλλον να δεχθεί...:" , ωστε να αναδείξεις την διαφορά με σαφήνεια.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Εξετάζω τα θέματα που έθεσες ένα-ένα:

      1ον: Περί της “τραμπάλας” – “κοιλιάς”:
      Παραθέτω την συνοδευτική εξήγηση (“λεζάντα”) της 5ης εικόνος:
      «Μπορεί, η έδρα με την οποία είναι “κολλημένα” τα δύο καδρόνια να “κάνει κοιλιά”, για το επάνω και να είναι είναι “καμπούρα”, για το κάτω. Αν όμως, “καμπούρα” και “κοιλιά” είναι ίσες τότε, τα καδρόνια, θα ταιριάζουν (θα “φιλάνε”).»
      Αυτό, το «μπορεί», είναι υποθετικό: Ο ξυλουργός το λέγει, παρά το γεγονός ότι, τα καδρόνια που επιδεικνύει, είναι πλανισμένα και το γνωρίζει. Άλλωστε δεν μπορεί να εύρει, δύο καδρόνια, που να είναι έτσι όπως το περιγράφει (...“καμπούρα” και “κοιλιά”: ίσες). Γι΄ αυτό και τα κόβει “λοξά” (δηλαδή, τα “σημαδεύει”), ώστε να διαπιστώνονται οι διαφορές των σχετικών των θέσεων, κατά τις αντιμεταθέσεις των.
      Πάντως – παραδέχομαι ότι – το κείμενο είναι ασαφές και πρέπει να διορθωθεί, καθώς και να προστεθούν οι σχετικές εικόνες:
      Αυτό θα πράξω λίαν συντόμως...
      Ευχαριστώ.

      2ον: Περί του “και”:
      Όχι, το “και” δεν ...περισσεύει: Η τρίτη ευθεία (εκτός των (α) και (ν)) ΚΑΙ προσπίπτει ΚΑΙ κάνει τις γωνίες μικρότερες των δύο ορθών:
      Αλλά, η διατύπωση πρέπει να αλλάξει...
      Αυτό θα πράξω αμέσως.

      3ον: Περί του 5ου ευκλειδείου αιτήματος:
      Εις το “συζυγές” blog υπάρχει ο τίτλος μίας ανάρτησης (προσεχώς θα υπάρξει και το περιεχόμενό της), ο εξής:
      «Το 5ον αίτημα του Ευκλείδου και το “ισοδύναμό” του...»
      Η ηλεκτρονική διεύθυνσή της είναι η εξής:
      http://thalespyramis.blogspot.gr/2013/11/5.html

      Delete